Skuteczne wyciszenie wnętrza stanowi jedną z licznych zalet luksusowych samochodów klasy premium. W przypadku tańszych pojazdów producenci często dążą do ograniczenia kosztów produkcji, co niestety przekłada się na brak szczególnej dbałości o izolację dźwiękową. Odpowiednie wygłuszenie ma kluczowy wpływ na komfort zarówno kierowcy, jak i pasażerów, jednocześnie gwarantując znakomity odbiór dźwięku w samochodowym systemie audio.
Im niższa klasa samochodu, tym niestety gorsze wyciszenie. Producent musi na czymś oszczędzać. Jeśli już auto jest wyciszone fabrycznie, to w wielu przypadkach materiałami niskiej jakości. Hałas we wnętrzu auta bardzo męczy, zwłaszcza w czasie dalekich podróży, co z kolei ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Każdy nowy samochód musi spełniać określone wymagania dotyczące maksymalnego poziomu hałasu zewnętrznego podczas badań technicznych. Regulacje te określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dział Ustaw 2003 nr 32 poz. 262) z późniejszymi zmianami. Zgodnie z tymi przepisami maksymalny poziom hałasu na zewnątrz pojazdu wynosi:
Samochód osobowy z silnikiem benzynowym – 93 dB (A)
Samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym – 96 dB (A)
Jednak najważniejsze jest to, co dzieje się we wnętrzu kabiny.
Ale jaki jest poziom hałasu w kabinach współczesnych samochodów osobowych? Sprawdźmy wyniki pomiarów przeprowadzonych przez serwis Auto-Decibel-DB.
Zanim przejdziemy do precyzyjnych wyników, warto zrozumieć, że pomiar poziomu hałasu odbywa się w skali logarytmicznej. Teoretycznie różnica 3 dB (decybeli) między różnymi modelami samochodów może wydawać się niewielka. Jednakże w rzeczywistości różnica 3 dB oznacza dwukrotny wzrost poziomu hałasu wewnątrz pojazdu, a 6 dB – czterokrotny.
Model auta | Pomiar hałasu (Db) przy prędkości 100 km/h | Pomiar hałasu (Db) przy prędkości 140 km/h |
Alfa Romeo 147 2008 1.9 JTDm | 67 | 71,4 |
Audi A4 1.8 TFSI 2011 | 64,4 | 73,2 |
BMW 1 116 2016 | 64,3 | 69,6 |
BMW 3 320d 2008 | 63,5 | 69,3 |
Citroen C4 1.6 VTI 2008 | 67,9 | 72,3 |
Dacia Duster 1.6 2010 | 71,1 | 78,8 |
Dacia Logan 1.4 MPI 2008 | 70,6 | 80,4 |
Fiat 500 0,9 TwinAir 2011 | 67,7 | 76,6 |
Ford Focus 1.6 TDCI 2011 | 68,4 | 71 |
Ford KA 1.3 2008 | 70,6 | 81,3 |
Hyundai i30 1.7 CRDi 2012 | 67,7 | 72,5 |
Mazda 6 2.0 CITD 2008 | 68,1 | 73,5 |
Mercedes C 250 CDI 2009 | 68,8 | 71,6 |
Opel Corsa 1.3 CDTi 2012 | 68,8 | 74,2 |
Peugeot 207 1.4 2008 | 70 | 74,4 |
Renault Clio 0,9 TCe 2012 | 69 | 74,7 |
Seat Ibiza 1.4 2008 | 68,6 | 74,8 |
Toyota Corolla 1.8 2014 | 66,4 | 68,6 |
Volkswagen Passat 1.9 TDI 2008 | 68 | 68,8 |
Volkswagen Golf 1.4 TSI 2011 | 68,2 | 71,1 |
Co powoduje hałas w aucie?
Dużo zależy od prędkości jazdy. Podczas poruszania się po mieście z prędkością do 50 km/h, głównym źródłem hałasu jest silnik pojazdu. Kiedy osiągamy prędkości między 50 a 120 km/h, to opony stają się głównym źródłem hałasu, natomiast przy przekroczeniu 120 km/h hałas generowany jest głównie przez opór powietrza.
Jeśli chodzi o opony, to ogumienie ekonomiczne, zwłaszcza wielosezonowe, jest zazwyczaj bardziej hałaśliwe. Można jednak poprawić komfort akustyczny pojazdu, stosując opony premium, które znacznie redukują poziom hałasu.
Nowoczesne silniki są coraz cichsze, ale trzeba pamiętać, że w miarę starzenia się i zwiększania przebiegu pojazdu, silnik może stać się głośniejszy. Jest to wynik trzech głównych czynników: zwiększających się luzów, zużycia mechanizmów oraz braku odpowiednich prac serwisowych.
Nadmierny hałas, który dociera do wnętrza samochodu, może być również wynikiem uszkodzonych uszczelek drzwiowych. Uszkodzone uszczelki zwiększają hałas generowany przez opór powietrza. Dodatkowo, podczas jazdy po mieście, do wnętrza pojazdu mogą przedostawać się dźwięki z otoczenia, które niekoniecznie chcielibyśmy słyszeć, takie jak głośny dźwięk silników innych pojazdów, zwłaszcza tych po mocnym tuningu lub zużytych, a także hałas pracy silników motocykli, szczególnie sportowych, oraz muzyka z innych samochodów.
Według różnych badań, ruchliwe miejskie ulice mogą generować hałas o natężeniu nawet 90 dB, a pojazdy ciężarowe i autobusy mogą przekraczać 95 dB. Jednakże warto pamiętać, że bezpieczny poziom hałasu dla ludzi wynosi maksymalnie 85 dB.
Dlaczego warto wyciszyć wnętrze auta?
Wyciszenie kabiny samochodu jest kluczowe dla zwiększenia komfortu kierowcy i pasażerów w różnych sytuacjach. Zarówno podczas krótkich przejazdów po mieście, gdzie jesteśmy szczególnie narażeni na hałas z zewnątrz, jak i podczas jazdy z większymi prędkościami po trasach i autostradach, gdzie głównym źródłem hałasu staje się pęd powietrza, opony i inne elementy auta, redukcja dźwięku ma istotne znaczenie. Mniejszy hałas przekłada się na mniejszy stres i rozdrażnienie, co przyczynia się do ogólnego zwiększenia komfortu podróżowania.
Wyciszona kabina samochodowa jest również korzystna dla przewożonych autem dzieci, ponieważ pozwala im na spokojniejszą podróż. Ponadto, jest to istotne dla audiofilów, ponieważ nawet najlepszy system audio nie da pełni swojego potencjału w źle wyciszonym aucie. Dodatkowo, w dobrze wygłuszonej kabinie można swobodnie prowadzić rozmowy telefoniczne za pomocą zestawów głośnomówiących, co jest cenione przez biznesmenów.
Profesjonalne wyciszenie ma na celu zmniejszenie hałasu generowanego przez silnik w kabinie. Można to osiągnąć poprzez wygłuszanie przegrody między kabiną pasażerską a silnikiem, a także poprzez montaż nowych materiałów wygłuszających w dolnej części maski. Ponadto, eliminuje się odgłosy wynikające z hałasu powietrza. W tym celu instaluje się nowe elementy wygłuszające w drzwiach, tylnej części pojazdu oraz w klapie bagażnika, zwłaszcza że tył auta jest fabrycznie słabo wyciszany.
Aby zredukować hałas generowany przez opony, podłoga pojazdu i nadkola również podlegają procesowi wygłuszania. Dodatkowo, konieczne jest eliminowanie rezonansów deski rozdzielczej i jej elementów, które mogą być generowane przez silnik. Hałasy i skrzypienia wynikające z źle spasowanych elementów wyposażenia wnętrza oraz elementów bagażnika również muszą być wyeliminowane.
Warto zaznaczyć, że rzeczywiste profesjonalne wyciszenie wnętrza pojazdu może obniżyć poziom hałasu maksymalnie o 4 dB. Pomiar hałasu odbywa się w skali logarytmicznej, co oznacza, że obniżenie o 3-4 dB stanowi znaczącą redukcję poziomu hałasu, nawet jeśli nie wydaje się to znaczącą wartością.
Jednakże należy pamiętać, że proces wygłuszania może wpłynąć na zwiększenie wagi samochodu, w zależności od użytych materiałów. Zastosowanie najlepszych materiałów może zwiększyć wagę o minimum 20-30 kg, podczas gdy niewłaściwe, tanie materiały wygłuszające mogą spowodować nawet wzrost o 90 kg. To oczywiście wpływa na zużycie paliwa.
Warto zauważyć, że nie zawsze konieczne jest wyciszanie całego samochodu. W przypadku pojazdów z cichymi silnikami, gdzie głównym źródłem hałasu są opony i układ wydechowy, skoncentrować się można głównie na wyciszaniu podłogi. W autach, gdzie hałas generowany jest przede wszystkim przez pęd powietrza, istotne jest kontrolowanie stanu uszczelek, a także wyciszanie drzwi i dachu pojazdu. W przypadku aut z głośniejszymi silnikami, takimi jak małe miejskie samochody z silnikami Diesla lub małolitrażowymi silnikami z zasadami downsizingu, wystarcza odpowiednie wyciszenie przegrody między kabiną a komorą silnika.
Jakimi materiałami najlepiej wyciszyć auto?
Połączenie mat butylowych i pianek gumowych (kauczukowych) stanowi efektywną i ekonomiczną opcję w dziedzinie izolacji akustycznej oraz szczelności. Metr kwadratowy maty butylowej o grubości 2 mm kosztuje średnio około 60 zł, podczas gdy cena za metr kwadratowy pianki kauczukowej z klejem wynosi około 50 zł. Oba te materiały charakteryzują się elastycznością, odpornością na działanie wody, szczelnością i stosunkowo niską wagą.
Mata butylowa składa się z warstwy aluminium i warstwy gumy, co sprawia, że jest niezwykle cienka. Jej montaż jest prosty, ponieważ nie wymaga podgrzewania. Wielu producentów dostarcza maty butylowe z warstwą kleju, co dodatkowo ułatwia aplikację.
Pianki kauczukowe, używane jako warstwa absorpcyjna, również wykazują odporność na działanie wilgoci i świetnie tłumią hałas oraz rezonans. Dzięki temu są doskonałym uzupełnieniem mat butylowych, pomagając w zwiększeniu efektywności izolacji akustycznej.
Połączenie tych dwóch elastycznych i wytrzymałych materiałów stanowi rozsądny wybór dla osób poszukujących skutecznego rozwiązania w zakresie izolacji dźwiękowej i szczelności, zachowując przy tym relatywnie niskie koszty.
Czy warto wygłuszyć auto na własną rękę?
Samodzielne wygłuszenie samochodu jest teoretycznie możliwe, ale należy zdawać sobie sprawę, że jest to zadanie wyjątkowo pracochłonne i skomplikowane, jak można się przekonać na przykładzie powyżej. Warto pamiętać, że taki proces może zakończyć się niepowodzeniem. Nawet jeśli uda się uniknąć uszkodzeń elementów z tworzywa sztucznego czy tapicerki, istnieje ryzyko pojawienia się niepożądanych drgań lub dźwięków. Wystarczy jeden mały błąd podczas montażu elementów wygłuszających, który na przykład stanie się źródłem dodatkowego hałasu lub zakłóci działanie głośników.
Szczególnie problematyczne dla amatorów jest wygłuszanie przegrody między komorą silnika a kabiną samochodu. Tu również może pojawić się niepotrzebny hałas, a wielu amatorów decyduje się na demontaż całej deski rozdzielczej auta, co jest bardzo skomplikowane i może prowadzić do problemów.
Warto również wiedzieć, że w przypadku nowych samochodów samodzielne wyciszanie może spowodować utratę gwarancji. Jednakże na mocy ustaw GVO (Gwarancji Vehiculum Omnium), firmy lub warsztaty mające odpowiednie uprawnienia mogą zgodnie z prawem demontować tapicerkę i wyciszać auta, bez ryzyka utraty gwarancji.
Z tego powodu warto rozważyć powierzenie procesu wygłuszania samochodu profesjonalistom, którzy dysponują wiedzą i doświadczeniem. Tacy specjaliści zastosują odpowiednią ilość materiałów izolacyjnych, zamontują je we właściwy sposób, nie uszkodzą elementów wyposażenia wnętrza auta, a całą usługę wykonają szybko i sprawnie. To gwarantuje, że proces wygłuszania zostanie wykonany z najwyższą starannością i przyniesie oczekiwane rezultaty.